RASSEGNA STAMPA

Recital e concerti
“To Sing Is to Reign”: The Toradze Festival Crowned Tbilisi as an Operatic Capital

Georgia Today - Ivan Nechaev

12/06/2025

...Annalisa Stroppa’s “Una voce poco fa” followed like lightning after the overture’s thunder. Her Rosina was not a flirt but a strategist, playing with dynamics and articulations like a master chess player. Her chest register was rich, even defiant, while the upper reaches of her mezzo sparkled with crystalline agility. Every ornament felt purposeful—a testament to bel canto’s theatrical intelligence, not mere virtuosity...

...And finally, Carmen: L’amour est un oiseau rebelle is an aria so often oversung, misunderstood, flattened by cliché. But Annalisa Stroppa reclaimed it. Her voice—earthy, rhythmically alert, and charged with subtext—reimagined Carmen not as an exotic seductress but as a political figure, a woman at war with society’s need to possess her. The rhythm pulsed like a heartbeat...

..."Una voce poco fa" di Annalisa Stroppa segue come un fulmine il tuono dell'ouverture. La sua Rosina non è una civetta, ma una stratega, che gioca con dinamiche ed espressioni come una maestra di scacchi. Il suo registro di petto è ricco, persino provocatorio, mentre le note acute della sua voce da mezzosoprano brillano di agilità cristallina. Ogni abbellimento appare mirato, a testimonianza dell'intelligenza teatrale del belcanto, non di mero virtuosismo...

...E infine, Carmen: L'amour est un oiseau rebelle è un'aria così spesso cantata a vanvera, fraintesa, appiattita dai cliché. Ma Annalisa Stroppa l'ha recuperata. La sua voce – terrena, ritmicamente attenta e carica di sottintesi – ha reinterpretato Carmen non come una seduttrice esotica, ma come una figura politica, una donna in lotta con il bisogno della società di possederla. Il ritmo pulsava come un battito cardiaco...